W roku szkolnym 2011/ 2012 klasa 5a liczy 6 uczniów w tym dwoje z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym, czwórka z niepełnosprawnością w stopniu lekkim. Wychowawcą klasy jest pani Renata Pach. Klasa 5a realizuje programy autorskie w oparciu o „Podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym i znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach – etap II” oraz „ Podstawę programową kształcenia ogólnego dla Szkół Podstawowych – etap II”. Dla każdego z uczniów został opracowany indywidualny program terapeutyczny, biorący pod uwagę możliwości ucznia, jego zainteresowania i potrzeby.
Uczniowie realizują treści programowe z zakresu:
– j. polskiego
– matematyki
– historii
– przyrody
– muzyki
– plastyki
– informatyki
– wychowania fizycznego
– j. angielskiego
Wszystkie dzieci uczestniczą w dodatkowych zajęciach terapeutycznych :
– 4 godziny logopedii
– 2 godziny hipoterapii
– 2 godziny gimnastyki korekcyjnej
– 2 godziny zajęć dydaktyczno- wyrównawczych z j. polskiego
– 2 godziny zajęć dydaktyczno- wyrównawczych z matematyki
– zajęcia na basenie 1 raz w tygodniu
Zajęcia na godzinie wychowawczej służą przybliżeniu dzieciom norm kulturalnego zachowania, uspołecznienia, aktualnych wiadomości z świata i kraju. Zajęcia odbywają się w formie zbiorowej. Tempo pracy uczniów jest raczej ujednolicone.
Uczniowie wyposażeni są przez placówkę w książki i ćwiczenia. Każdy posiada zeszyt osobny do w/w przedmiotów.
Wszystkie programy dydaktyczno- terapeutyczne dążą do uzyskania zamierzonych celów:
Cele dydaktyczne:
– opanowanie i utrwalanie określonego zasobu wiedzy i umiejętności z ustalonego zakresu
– rozwijanie zasobu pojęć
– doskonalenie umiejętności korzystania z posiadanej wiedzy
– wdrażanie do umiejętności czytania ze zrozumieniem
– poznawanie podstawowych zasad gramatyki i ortografii
– doskonalenie umiejętności pisania i czytania
– usprawnianie funkcji słuchowych
– stymulowanie rozwoju myślenia przyczynowo – skutkowego
– ćwiczenie i rozwijanie zdolności pamięciowych
– rozwijanie umiejętności rozwiązywania matematycznych zadań tekstowych
Cele terapeutyczne:
– kształtowanie umiejętności wchodzenia w interakcje społeczne
– wspomaganie rozwoju zdolności i zainteresowań
– wdrażanie do dokładności w wykonywaniu zadań
– wdrażanie do systematyczności
– pomoc w łagodzeniu sytuacji trudnych
– doskonalenie poprawności wypowiedzi
– kształcenie umiejętności pracy w grupie
– wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia na miarę jego indywidualnych możliwości
Cele dydaktyczne realizowane są poprzez metody:
– metody samodzielnych doświadczeń
– metody zadań stawianych do wykonania
– metody ćwiczeń utrwalających
– ćwiczenia relaksujące
– gry planszowe i komputerowe
– naśladownictwo pozytywnych postaw
– ćwiczenia logopedyczne
– obcowanie z książką , prasą dziecięcą i młodzieżową
– wycieczki
AUTOREM ARTYKUŁU JEST WYCHOWAWCA KLASY 5a – mgr RENATA PACH