Uczniowie naszego Ośrodka uczestniczyli w bardzo atrakcyjnej formie nauki – w zajęciach „zielonej szkoły”, zorganizowanych w urokliwiej miejscowości Sól, położonej w Beskidzie Żywieckim. Zielone Szkoły stanowią bardzo wartościowe uzupełnienie programu realizowanego w szkole stacjonarnej. Stwarzają możliwość poznawania otaczającego świata w bezpośrednim kontakcie z przyrodą, kulturą i ludźmi, zapewniają szeroki wachlarz zajęć z zakresu edukacji ekologicznej, regionalnej i historycznej, wdrażają do samodzielności, zaradności i współdziałania w grupie rówieśniczej. Inspirują, uczą i wychowują.
Kilkudniowy wyjazd na „zieloną szkołę” obfitował w wiele przeżyć i atrakcji. Podczas pieszych wędrówek po okolicy nasi wychowankowie dotarli do słynnych, solankowych źródeł, z których wypływa woda o charakterystycznym bardzo słonym smaku. Zwiedzili też okoliczne zabytki, m.in. drewnianą dzwonnicę oraz zdobyli okoliczne szczyty. Wielkie wrażenie wywarł na podopiecznych szczyt Ochodzitej, z którego rozpościera się jedna z najpełniejszych i najpiękniejszych panoram górskich w całych Beskidach Zachodnich. Także przejazd górską widokową trasą przez przełęcz Kubalonka do Istebnej i Koniakowa zachwycał pięknymi widokami Beskidu Żywieckiego i Śląskiego w późno jesiennej scenerii.
W Ośrodku Edukacji Ekologicznej w Istebnej dzieci i młodzież poznawały najbardziej charakterystyczne elementy flory i fauny regionu. Ekspozycja beskidzkiego lasu imponowała różnorodnością gatunków roślin i zwierząt. Można tu było z bliska zobaczyć rzadkie okazy wypchanych dzikich zwierząt, występujących na terenie lasów beskidzkich, a także usłyszeć ich odgłosy. Ta wspaniała i niezapomniana lekcja przyrody na długo pozostanie w pamięci naszych wychowanków.
Podczas pobytu na „zielonej szkole” nasi uczniowie mieli także wiele okazji obcować z bogatą kulturą regionu. Pobyt w osobliwej Chacie na Szańcach, czyli w Galerii Twórców Nieprofesjonalnych, dostarczył zwiedzającym wielu wrażeń artystycznych. Galeria posiada bogaty zbiór dzieł w zakresie rzeźby, malarstwa, stolarstwa artystycznego, a przede wszystkim koronek koniakowskich. Szczególną uwagę naszych podopiecznych przyciągnęły instrumenty pasterskie, których gry można było posłuchać, jak również samemu na nich zagrać. Duże wrażenie na odwiedzających zrobiła najdłuższa trąbita na świecie o długości 11 m! Panie z kolei zachwycały się koronkowymi dziełami sztuki: swetrami, obrusami, serwetkami, a nawet elementami bielizny. Koniaków bowiem to wioska, która na całym świecie słynie właśnie ze swych koronek.
Piękno beskidzkiego folkloru przybliżył naszym wychowankom znany muzyk folklorysta – Jacenty Ignatowicz, podczas wieczornego koncertu „ na piłę i liść „. W trakcie spotkania zaprezentował on grę na wielu instrumentach, w tym takich, które trudno instrumentami nazwać, jak piła czy liść. Słuchacze w zdumieniu wsłuchiwali się w nieznane dźwięki okaryny, fujarki, dud, rogu pasterskiego, czy kozy. Bardziej współcześnie brzmiały dźwięki trąbki, saksofonu, klarnetu, czy organków. Najwięcej uciechy sprawił jednak wszystkim niezwykły koncert gry na liściach. Jak na prawdziwego górala przystało, pan Jacenty uraczył także milusińskich gawędą i humorystycznymi przyśpiewkami, zyskując tym ogromny aplauz publiczności.
Na zakończenie nasi wychowankowie zwiedzili Park Miniatur w Inwałdzie, w którym znajduje się ponad 50 modeli cudów architektonicznych świata. W „Świecie Marzeń” dzieci miały niecodzienną możliwość podziwiać takie zabytki jak: Świątynię Akropolu, Koloseum, Krzywą Wieżę w Pizie, Bazylikę św. Piotra, Łuk Triumfalny i wiele, wiele innych wspaniałości. Bogaty program „zielonej szkoły” obfitował również w wiele zajęć sportowych, muzycznych i plastycznych organizowanych w Domu Wczasów Dziecięcych TPD w Soli. Warto wspomnieć jeszcze, że uczestnicy „zielonej szkoły” przez cały czas pobytu cieszyli się słoneczną, bezchmurną pogodą, która sprzyjała wędrówkom i zajęciom na świeżym powietrzu.
Okazuje się, że przeniesienie na kilka dni zajęć lekcyjnych poza szkołę, w inne, atrakcyjne przyrodniczo i kulturowo miejsce to doskonały sposób na kształtowanie zarówno intelektu jak i charakteru dzieci. Z kolei aktywny wypoczynek i wspólne przeżywanie nowych doświadczeń sprzyja integracji grupy, a nauczycielom pozwala pełniej poznać swoich uczniów. Przynosi to doskonałe efekty w codziennej pracy dydaktycznej i wychowawczej.